Test 3
Na eerdere tests met talentmanagers en een eerste verkenning bij de doelgroep, richt Test 3 zich volledig op de beleving van Young Professionals zelf. Via een enquête is onderzocht in hoeverre zij behoefte hebben aan vaste contactmomenten, onderling contact met andere YP’s én welke ideeën zij zelf hebben om de betrokkenheid bij NEXT te vergroten. Deze test geeft waardevolle inzichten in wat voor hen werkt en wat niet.
Mijn rol:
Ik heb ook nu de enquête weer gemaakt maar dit keer heb ik een duidelijk mail en instructie opgezet zodat de TM's deze konden rondsturen naar de YP's. Na afloop heb ik alles verwerkt en in de antwoorden in een documentje gezet. Verder heb ik voor deze test niet veel hoeven doen.

Build
Voor de build fase van deze test heb ik even een stap teruggedaan. De vorige test ging niet goed en vanuit Bodhi kreeg ik de feedback om een stapje terug te doen en goed te kijken wat de volgende stap was. Ik was zelf van mening dat het wel uiterst belangrijk was om de doelgroep te bereiken. Na een meeting met Eva was zij het hiermee eens. Ook zij schrok van de lage respons. Zo heb ik voor test 3 alsnog de doelgroep geprobeerd te bereiken. Ditmaal door het via de talentmanagers te versturen. Ik heb een andere aanpak gebruikt dan voorheen om zo hopelijk alsnog goed uit te komen. Ook heb ik de vragen iets getweaked.
Dit was een grote gok dat ik genomen heb omdat dit er voor zorgt dat ik minder tijd heb voor de rest. Maar voor een goed doel.
Daarnaast heb ik mijn prototype ietsjes veranderd. Die is ook via de link hieronder te bekijken.

Measure
Ik heb voor deze enquête weer 3 testkaarten opgesteld om te meten of de hypotheses kloppen. Deze testkaarten kunt u lezen via de link hieronder

Learn
Ik stond een beetje perplexed van de resultaten van deze test. Sowieso heeft mijn andere manier van bereiken geholpen, ik had 13 antwoorden nu.
Maar daar schrok ik niet van. Waar ik wel van schrok is dat 77% van de respondenten geen contact mist met NEXT hoewel ze het wel prettig vinden om geregeld contact te hebben met hun talentmanager. Dit roept een vraag op of er geen mismatch is tussen de wensen van NEXT en de NEXT'ers zelf. Zodoende is dit een punt waar ik ben gaan twijfelen waar ik nou precies waarde kan gaan leveren. Dit is even een hersenbreker.
Wel blijkt dat meer dan de helft van de doelgroep openstaat voor contact met andere YC NEXT’ers, al verschilt de vorm sterk per persoon. Waar sommigen behoefte hebben aan een borrel of pubquiz, geven anderen de voorkeur aan inspiratiesessies, online formats of gezamenlijke uitdagingen zoals een Strava-challenge.
Opvallend is ook dat 85% van de respondenten één of meerdere ideeën aandroeg om de betrokkenheid bij NEXT te vergroten. Denk aan vrijwilligersdagen, kookworkshops, meet-ups bij opdrachtgevers en inhoudelijke events. Dit toont aan dat de doelgroep actief wil meedenken, mits het aanbod aansluit bij hun belevingswereld.

Conclusie
Test 3 laat zien dat het prototype ook bij Young Professionals aansluit op een herkenbare behoefte. Een ruime meerderheid gaf aan behoefte te hebben aan vaste contactmomenten met hun talentmanager, zolang deze afgestemd zijn op hun eigen ritme. Ook peercontact wordt gewaardeerd, maar de invulling verschilt sterk: van informele borrels tot inhoudelijke sessies of online challenges.
Daarnaast viel op hoe actief de doelgroep meedacht. Ruim 80% van de respondenten deed zelf suggesties voor formats, initiatieven of events. Dat toont niet alleen betrokkenheid, maar ook het belang van keuzevrijheid binnen het platform. Niet iedereen wil hetzelfde, maar bijna iedereen wil iets.
Deze test bevestigt daarmee de richting van het prototype, maar maakt ook duidelijk dat flexibiliteit en personalisatie cruciaal zijn. Door deze elementen verder uit te werken, kan het platform bijdragen aan meer verbinding én eigenaarschap binnen NEXT.
Maak jouw eigen website met JouwWeb