Logboek
In dit logboek neem ik u mee in mijn stageperiode bij YoungCapital, van eerste werkdagen tot volle projectweken. Ik heb elke dag kort bijgehouden wat ik deed, waar ik tegenaan liep en wat me opviel, allemaal in de herkenbare YoungCapital-stijl: luchtig, eerlijk en met een vleugje humor. Geen saaie opsommingen dus, maar een kijkje achter de schermen vol leermomenten, creatieve chaos en af en toe een goede lach maar ook een traan.

Week 1
De eerste week van mijn stage bij YoungCapital stond vooral in het teken van opstarten en wennen aan een nieuwe omgeving. Ondanks dat mijn inschrijving niet helemaal soepel verliep en ik mijn laptop pas later kon ophalen, kon ik toch snel meedraaien door alvast mee te kijken via mijn eigen laptop en de eerste meetings bij te wonen.
Ik heb in deze week meerdere kennismakingsgesprekken gevoerd met collega’s, waardoor ik een beter beeld kreeg van het team en de verschillende rollen binnen de MarCom-afdeling. Deze gesprekken hielpen me ook om sneller te weten bij wie ik waarvoor moet zijn, wat prettig is in zo’n grote organisatie.
Daarnaast ben ik begonnen met het verkennen van de MarCom-inbox en heb ik meegedraaid met dagelijkse check-ins met mijn inwerkbuddy Daphne. Het systeem is nog even wennen, maar ik begin er steeds meer grip op te krijgen. Ook heb ik de eerste stappen gezet in mijn beroepsproduct, zoals het verzamelen van informatie en het opstellen van een globale structuur.
Al met al was het een productieve eerste week waarin ik veel nieuwe indrukken heb opgedaan. Ik voelde me welkom binnen het team en merk dat ik nu al de ruimte krijg om zelfstandig aan de slag te gaan. Een goede en motiverende start van mijn stageperiode.

Week 2
In week 2 kwam er meer structuur in mijn werkzaamheden. Ik startte de week wat vermoeid na een druk werkweekend, maar kon toch goed meedraaien met de check-ins, meetings en taken vanuit de MarCom-inbox. De dagen begonnen steeds vertrouwder te voelen en ik kreeg beter inzicht in het ritme van de afdeling.
Naast de reguliere inboxwerkzaamheden ben ik meer in contact gekomen met collega’s zoals Sietske en Gio, wat hielp om het bredere plaatje van mijn stageplek te begrijpen. Ook ben ik begonnen aan het inhoudelijk opzetten van mijn beroepsproduct, met een duidelijke verdeling tussen school- en stagedagen.
Wat opviel deze week is dat ik in meerdere situaties zelfstandig beslissingen moest nemen, bijvoorbeeld bij vage aanvragen of het doorspelen van feedback. Dat gaf me een gevoel van verantwoordelijkheid, maar liet ook zien dat ik nog verder moet groeien in het inschatten van situaties.
De week werd afgesloten met een rustige vrijdag waarop ik flink kon doorwerken aan school. Al met al voelde deze week als een goede balans tussen leren, doen en me steeds meer onderdeel voelen van het team.

Week 3
Week 3 was een week vol afwisseling waarin ik steeds meer verantwoordelijkheid kreeg. Ik werkte aan mijn eerste echte social post (voor B2B) en merkte dat simpele opdrachten soms juist lastig zijn om goed te krijgen. Het gaf me inzicht in hoe belangrijk tone of voice is, zeker bij YoungCapital.
Ook merkte ik dat ik meer structuur begon aan te brengen in mijn werk, bijvoorbeeld door het opstellen van een to-dolijst met Daphne en het beter bijhouden van de inbox. De meetings en overleggen zorgden ervoor dat ik meer feeling kreeg met wat er speelt binnen het team en waar ik waarde kan toevoegen.
Naast mijn stagewerkzaamheden kon ik deze week ook goed meters maken voor school. Ik heb gericht onderzoek gedaan en gesprekken gevoerd die bijdragen aan mijn beroepsproduct, waaronder een extra interview voor de persona en verder deskresearch.
Al met al was het een productieve week waarin ik inhoudelijk ben gegroeid en steeds beter leer schakelen tussen stage en school. Het vertrouwen dat ik krijg vanuit het team helpt daarbij enorm.

Week 4
Week 4 voelde als een kantelpunt waarin ik meer overzicht begon te krijgen over zowel mijn stage- als schooltaken. Ik had meer regie over mijn eigen planning en merkte dat ik efficiënter kon werken, bijvoorbeeld door taken als het bijwerken van de MarCom-inbox en het uitzetten van PTBC-stukjes strak op te pakken.
De draaidag in Cruquius was een mooie ervaring waarin ik leerde hoe flexibel je soms moet zijn binnen marketingprojecten. Door mezelf beschikbaar te stellen als figurant nam ik verantwoordelijkheid en hielp ik mee aan het slagen van de shoot. Ook het contact met stakeholders over de ansichtkaarten gaf me meer inzicht in hoe je projecten strak moet organiseren.
Daarnaast kon ik deze week meerdere stappen afronden voor school, waaronder het verzamelen van input voor mijn beroepsproduct en het voeren van gesprekken. De combinatie van praktijk en theorie begon beter op elkaar aan te sluiten.
Al met al was het een leerzame week waarin ik niet alleen aan mijn harde skills werkte, maar ook aan mijn eigen flexibiliteit en samenwerking met collega’s. Ik merkte dat ik steeds vaker meedenk in processen en daardoor meer vertrouwen krijg vanuit het team.

Week 5
Week 5 stond in het teken van schakelen tussen verschillende projecten. Zo werkte ik onder andere aan content voor social media, hielp ik met de FAQ-overdracht naar een spreadsheet en dacht ik mee over posts voor XXL Nutrition en de Dag van Sociaal Werk. Hierdoor kreeg ik meer grip op de tone of voice van YoungCapital en hoe je creatieve ideeën vertaalt naar concrete uitingen.
Tegelijkertijd werd ook duidelijk dat er intern wat knelpunten zijn, zoals de volle agenda’s bij collega’s. Ik kaartte dit aan tijdens een overleg en er werd naar een oplossing gezocht. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat mijn input serieus wordt genomen en ik ook een stem heb in hoe processen beter kunnen.
De week zat vol met meetings, waaronder de Bi-weekly, de voorbereiding op de shoot en de reguliere check-ins. Ondanks de drukte lukte het me om overzicht te houden en ook ruimte te maken voor schoolwerk.
Al met al was dit een week waarin ik veel verschillende taken heb opgepakt, zelfstandig keuzes moest maken en ben blijven meebewegen in een dynamische planning. Ik merk dat ik steeds meer als een volwaardig teamlid meedraai.

Week 6
Week 6 liet goed zien hoe afwisseling en flexibiliteit belangrijk zijn binnen mijn stage. De ene dag zat ik volop in de schoolopdrachten, de andere dag was ik op straat voor content of juist bezig met brainstorms rondom nieuwe ideeën. Daardoor leer ik snel schakelen tussen denken en doen.
Het opnemen van de TikTok met Cor en de brainstorm over Koningsdag lieten zien dat ik ook inhoudelijk iets kan bijdragen aan creatieve processen. Tegelijkertijd bleef ik mijn schooltaken voortzetten, zoals de afnemersanalyse, bedrijfstakanalyse en het plannen van interviews.
Ik merkte wel dat ik tegen de grenzen van mijn tijd aanliep, vooral door de combinatie van minorvoorlichtingen, stage en school. Gelukkig kreeg ik vanuit de organisatie de ruimte om hierin keuzes te maken en m’n planning aan te passen waar nodig.
Deze week heeft me vooral geleerd hoe belangrijk het is om realistisch te plannen, helder te communiceren en goed prioriteiten te stellen. Ondanks de drukte heb ik waardevolle stappen kunnen zetten voor zowel mijn stage als mijn onderzoek.

Week 7
Week 7 was er één van balans zoeken. Aan de ene kant speelde fysieke vermoeidheid mee — door ziekte en afspraken als de fysio en orthodontist — aan de andere kant moest ik blijven presteren voor zowel stage als school. Gelukkig kreeg ik de ruimte om rust te pakken waar nodig, zonder het overzicht te verliezen.
Ondanks dat heb ik wel waardevolle stappen gezet. Zo werkte ik aan de afronding van mijn VP2-voorbereiding, checkte ik de status van MarCom-aanvragen en had ik overlegmomenten over de surftrip-merch en touchpoints. Ook startte ik met designwerk, wat een leuke en leerzame afwisseling was.
Ik merkte dat ik steeds makkelijker mee kan denken in grotere lijnen, zoals bij de aanpak van de overvolle inbox of het bepalen van content voor de nieuwsbrief. Het initiatief tonen om zelf een briefing of planning te maken wordt gewaardeerd en geeft me zelfvertrouwen.
Kortom: ondanks wat hobbels in mijn energie, voelde dit als een volwassen week waarin ik zelfstandig werkte, verantwoordelijkheid nam en ruimte kreeg om mezelf te ontwikkelen.

Week 8
Week 8 stond in het teken van verdieping in mijn onderzoek en het doorpakken op bestaande taken. Met name de interviews, touchpointvragen en het uitwerken van analyses (zoals de bedrijfstak-, concurrentie- en distributieanalyse) zorgden voor goede progressie in mijn beroepsproduct.
Daarnaast merkte ik dat ik steeds vaker meedenk over interne processen. Zo besprak ik de overbelasting van Sietske binnen het MarCom-proces en werd er besloten om aanvragen te spreiden of zelfs te weigeren wanneer het te veel werd. Fijn om te merken dat signaleren ook echt leidt tot actie.
Ook inhoudelijk was er afwisseling: van het uitdenken van TikTok-ideeën tot het meedraaien in de MarCom Monthly en het zelfstandig oppakken van taken via InDesign. Dit liet zien dat ik steeds breder inzetbaar word binnen het team.
Al met al was het een week waarin ik veel meters heb gemaakt voor school, actiever werd in teamprocessen en mezelf verder ontwikkelde in zowel uitvoerende als meedenkende taken. Dat gaf energie en vertrouwen richting de volgende fase.

Week 9
Week 9 was emotioneel zwaar en had een grote impact op het team. Op woensdag kwam het onverwachte nieuws dat 18 collega’s YoungCapital moeten verlaten. Hierdoor stond de week vooral in het teken van steun, verwerking en realisatie — er werd weinig inhoudelijk werk verzet.
Toch heb ik op de rustigere dagen nog wat kunnen oppakken, zoals het verder bouwen aan mijn website en het uitwerken van mijn planning. Ook had ik medische afspraken, waardoor de week sowieso al wat versnipperd aanvoelde.
Het was een week waarin werk tijdelijk naar de achtergrond schoof en het menselijke aspect op de voorgrond stond. Dat heeft me ook doen beseffen hoe belangrijk een stabiele werkomgeving is, juist binnen zo’n dynamische organisatie.

Week 10
Week 10 voelde als een stap richting herstel en herpakken. Na de klap van vorige week kwam er weer wat beweging in het werk en voelde het alsof iedereen langzaam zijn draai probeerde te hervinden.
Ik heb deze week belangrijke stappen gezet voor mijn schoolopdracht: ik heb de NEXT Base-uitkomsten besproken, mijn reframed problem vastgesteld en het interview met Emmelies gevoerd, dat veel waardevolle input opleverde. Ook ben ik gestart met het uitwerken van concepten.
Daarnaast was er tijd voor creatieve projecten zoals de surftrip-merch en de social content rondom Koningsdag. Koningsdag zelf, op de YC-boot, was een unieke ervaring die zowel voor plezier als voor content zorgde.
Het was een afwisselende week met ruimte voor inhoud, samenwerking én ontspanning. Ik merkte dat ik weer meer grip kreeg op mijn planning en dat mijn bijdrage binnen het team serieuzer werd genomen.

Week 11
Week 11 stond in het teken van afronden, herstellen en opnieuw structureren. Maandag hing er nog steeds een zware sfeer op kantoor door het vertrek van collega’s, wat zorgde voor veel gesprekken en weinig productiviteit.
Dinsdag gebruikte ik om alles te ordenen. Door IT-issues waren mijn bestanden verspreid geraakt over verschillende Drives, dus ik heb de hele dag besteed aan het terugvinden en veiligstellen van mijn werk.
De rest van de week heb ik veel tijd gestoken in het verder opbouwen van mijn website en het verwerken van alle teksten. Door een fout in de bronverwijzing moest ik veel opnieuw doen, wat tijd en energie kostte.
Toch kijk ik tevreden terug: ondanks alles ben ik blijven doorpakken. Ik voel dat ik dichter bij afronding kom, ook al ligt er nog veel werk. Het was een rustige, maar noodzakelijke week om overzicht te creëren.

Week 12
Week 12 bracht een belangrijk besefmoment: tijdens VP3 realiseerde ik me dat ik qua structuur en presentatie nog wat stappen te zetten heb. De feedback en observaties van die dag gaven me richting én motivatie om de lat voor mezelf hoger te leggen.
De rest van de week stond vooral in het teken van bouwen aan mijn website en afronden van onderdelen. Hoewel ik hierin af en toe vastliep, bijvoorbeeld door technische problemen of het tijdrovende invoegen van bronnen, ben ik wel steeds blijven doorwerken.
Donderdag was de laatste stagedag van Daphne en kwamen veel vertrekkende collega’s langs, wat de sfeer extra bijzonder maakte. Tussen het afscheid nemen door werkte ik verder aan mijn concept, overlegde met Eva over het testplan en kreeg ik positieve feedback van Wendy op mijn werkwijze.
Al met al was het een week waarin ik inhoudelijk verder kwam, maar ook bewust werd van wat er nog ligt. De balans tussen afronden, bijschaven en bijblijven was soms lastig, maar ik blijf stap voor stap vooruitgaan.

Week 13
Week 13 stond in het teken van afronding en detailwerk. Ik begon met het oppakken van uitgestelde taken, zoals het opzetten van LinkedIn-content en het verwerken van feedback op MarCom-aanvragen. Tegelijkertijd startte ik met het testen van de MarCom-inbox, die opvallend rustig bleef.
Het verwerken van bronnen bleek tijdrovender dan verwacht en was een duidelijk leerpunt: dit soort werk moet ik eerder en gestructureerder oppakken. Gelukkig kon ik daar vrijdag flinke stappen in zetten.
De Talent Trip op vrijdag gaf me een waardevol moment van zelfreflectie. Het DISC-model bevestigde mijn profiel en gaf me meer inzicht in hoe ik werk en communiceer. Ook voelde ik dat dit traject me helpt om bewuster doelen te stellen richting het afronden van mijn stage.
Al met al een week waarin ik praktisch veel heb afgerond, maar ook de ruimte voelde om stil te staan bij mijn persoonlijke ontwikkeling. Een fijne balans tussen doen en reflecteren.

Week 14
Deze week stond in het teken van afronden en schakelen. Maandag wist ik eindelijk de bronvermeldingen op mijn website af te maken, wat echt als een mijlpaal voelde. Dinsdag heb ik mijn early ideas samengevoegd tot een eerste MVP, compleet met businesscase, waarmee ik concreet richting de testfase werk. De rest van de week werd getekend door onverwachte wendingen: een ellenlange file op woensdag en vervolgens het nieuws dat het magazineplatform YOUNG offline gaat. Toch greep ik dit moment aan om verantwoordelijkheid te pakken en stelde ik me beschikbaar om alle waardevolle content over te zetten. Ondanks wat twijfels over die keuze, ben ik er trots op dat ik de organisatie op die manier help. Ook Covey bleef terugkomen – het programma blijft wat stroef voelen, maar ik blijf doorzetten. Dankzij een flinke respons van de talentmanagers kon ik test 1 afsluiten en meteen test 2 uitzetten. Kortom: week 14 was hectisch, maar met veel kleine overwinningen en sterke stappen richting afronding van mijn beroepsproduct.

Week 15
Week 15 begon wat rustiger, maar al snel raakte ik weer in de flow. De eerste dagen stonden volledig in het teken van het overzetten van artikelen van YOUNG naar de blogomgeving. Dit was geen eenvoudige klus — het systeem was even wennen, SEO-eisen vergen extra aandacht en alles moest handmatig geoptimaliseerd worden. Toch werkte ik in een paar dagen tijd bijna vijftig artikelen weg, inclusief beeldmateriaal en opmaak.
Tussendoor vond er een grote teammeeting plaats waarin we eindelijk meer duidelijkheid kregen over richting en structuur. De presentatie van de nieuwe Head of Sales gaf veel inzicht en werd goed ontvangen. Ook de samenwerking met Claudia liep soepel: ik kreeg gerichte feedback die ik direct kon toepassen op mijn werk.
Aan het einde van de week voelde ik de vermoeidheid wel wat meer. Door omstandigheden voelde ik me vrijdag niet top, maar ik heb toch mijn reflecties afgemaakt en een check-in gedaan met Wendy. Zij gaf aan dat ik goed bezig ben, maar dat ik ook op mezelf moet blijven letten — en daar heeft ze gelijk in.
Het was een week waarin ik liet zien dat ik tempo kan maken zonder in te leveren op kwaliteit. Daarbij nam ik actief verantwoordelijkheid over taken die belangrijk zijn voor het team, wat mijn rol binnen de afdeling verder versterkt.

Week 16
In week 16 verschoof de focus richting het testen van mijn MVP. Maandag nam ik de tijd om een nieuw plan te maken voor test 3, nadat bleek dat een evenement organiseren te kort dag zou zijn. In plaats daarvan besloot ik een mock-up uit te werken, die ik ga testen met een talentmanager en een young professional. Hiervoor moest ik nog input verzamelen vanuit de enquête — iets waar ik dezelfde week direct actie op ondernam.
De VP4-presentatie op dinsdag leverde waardevolle feedback op van Daan en Bodhi. Die heb ik dezelfde middag nog verwerkt, net als een paar verbeterpunten uit test 1. Ik merkte hier dat ik scherper word in mijn analyse en sneller durf te tweaken waar nodig.
Later in de week schakelde ik met Eva over de lage respons op de enquête. We besloten om het anders aan te pakken: in plaats van via de website, nu via de talentmanagers direct naar de doelgroep. Hierdoor hoop ik gerichter en effectiever feedback op te halen. Ook werkte ik verder aan LinkedIn-content, de Marcom-inbox en was er een brainstorm over de nieuwe workflow na het verdwijnen van Asana.
Week 16 liet zien dat ik flexibel kan schakelen en telkens probeer te verbeteren waar het stroef loopt. De balans tussen testen, meewerken en bijsturen wordt steeds beter zichtbaar.

Week 17
In week 17 zette ik grote stappen richting afronding van mijn stage. De week begon rustig door Tweede Pinksterdag, maar vanaf dinsdag zat ik er weer vol in. Een belangrijk moment was het afronden van het Covey-programma, iets waar ik langere tijd aan gewerkt heb. Het voelde goed om dat hoofdstuk echt af te kunnen sluiten. Daarnaast rondde ik mijn laatste reflecties af en begon ik met het netjes verwerken van al mijn bewijsvoering en resultaten op de website.
Op donderdag kreeg ik weer een breder kijkje binnen de organisatie dankzij de YC Update van Lauren. Dat soort momenten helpen om de context van mijn werkzaamheden beter te begrijpen. Vrijdag sloot ik de week af met het uploaden van alles in mijn portfolio en het voorbereiden van de learnkaarten van test 3.
Kortom: een week waarin afronden, structureren en doorpakken centraal stonden. Het einde komt in zicht en dat geeft energie.

Week 18
Week 18 draaide vooral om het testen en afronden van mijn beroepsproduct. Maandag begon ik sterk door test 3 officieel af te ronden en test 4 direct op te pakken. In het weekend had ik al een mock-up voorbereid, waardoor ik samen met Emmelies een korte validatiesessie kon houden. Alles wat daaruit kwam, verwerkte ik nog diezelfde dag. Ook begon ik aan mijn adviesrapportage cat is een duidelijk teken dat de eindfase van mijn project is ingegaan.
Dinsdag ging ik al vroeg aan de slag met het visueel maken van mijn portfolio. Tussendoor verwerkte ik feedback van Bodhi en begon ik met het toevoegen van foto’s. In de avond schoof ik op tijd aan m’n bureau om te leren voor de herkansing van reputatiemanagement. Woensdag startte met die toets, waarna ik direct door naar kantoor ging om de Marcom inbox op te pakken en de laatste feedback verder te verwerken.
De rest van de week stond vooral in het teken van een taaie klus: alle content overzetten naar platte tekst. Dit bleek meer tijd en energie te kosten dan gedacht. Donderdag beet ik me erin vast en vrijdag maakte ik al wat meters, al wist ik dat zaterdag ook nodig zou zijn.
Het was een intensieve maar productieve week waarin ik liet zien dat ik kan doorzetten, keuzes durf te maken in het testproces, en prioriteit weet te geven aan de juiste taken richting de afronding.
Maak jouw eigen website met JouwWeb