Ontwikkeling - Uitgebreide analyse

In dit voorbeeld laat ik zien hoe mijn commercieel bewustzijn is gegroeid tijdens de analysefase van mijn beroepsproduct, van stap 0 t/m 5. Deze stappen vormden de fundering van mijn project: ik onderzocht de interne situatie, bracht de doelgroep in kaart, verdiepte me in de huidige candidate journey en formuleerde uiteindelijk een reframed problem dat commercieel relevant is voor YoungCapital NEXT. Door in deze fase de juiste vragen te stellen, strategisch te denken en inzichten te koppelen aan waarde, ben ik als marketeer gegroeid.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb een super diep onderzoek gedaan voor mijn stap 0 t/m 5. Dit omdat ik geloof dat hier de basis ligt voor de rest van mijn beroepsproduct. Hierbij heb ik het bedrijf goed leren kennen door mensen te spreken, de interne drive te onderzoeken voor nuttige bronnen en heb ik de markt goed leren kennen in mijn onderzoek. Dit onderzoek heb ik gebundeld en verkleint tot een super scherp reframed problem.

Bewijslast

Reflectie

Aan het begin van mijn stage had ik nog geen duidelijk beeld van hoe ik commerciële waarde kon koppelen aan mijn werk. Door deze analysefase stap voor stap op te bouwen, ontdekte ik hoe belangrijk het is om steeds te denken vanuit zowel de doelgroep als de organisatie.

Ik ben daardoor scherper gaan kijken naar wat mijn werk oplevert. Niet alleen of iets leuk of creatief is, maar of het bijdraagt aan merkbinding, schaalbaarheid en retentie. Dat was voor mij een kantelpunt. Vanaf dit moment voelde ik me niet meer iemand die “gewoon iets maakte”, maar iemand die bewust keuzes maakt op basis van waarde.

Feedback

Eva gaf aan dat ze het sterk vond dat ik mijn probleemstelling goed kon onderbouwen en dat ik dacht vanuit de lange termijn. Wendy benoemde dat ik goed had geluisterd naar collega’s en signalen uit de organisatie serieus had meegenomen. Zij merkte dat ik steeds vaker commercieel meedacht en bij elke stap de vraag stelde: wat levert dit op voor NEXT?

Koppeling met Covey

Eigenschap 5 – Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Door actief te luisteren naar collega’s, de doelgroep en data, kon ik het probleem eerst volledig begrijpen voordat ik met een oplossing kwam. Dit zorgde voor draagvlak én strategische scherpte in mijn aanpak.

Blik op de toekomst

Ik heb geleerd dat commercieel bewustzijn begint met goed luisteren, doorvragen en analyseren. In de toekomst wil ik dit blijven toepassen: bij elk project scherp krijgen wat het oplevert, voor wie en waarom het ertoe doet. Deze manier van denken wil ik vasthouden, zodat ik als marketeer altijd werk met impact.

Conclusie

Door stap 0 t/m 5 grondig op te bouwen, heb ik laten zien dat ik niet alleen inhoudelijk sterk kan analyseren, maar dat ik ook denk in commerciële waarde. Ik heb keuzes gemaakt op basis van input uit de organisatie én inzichten uit de markt en doelgroep. Dat heeft mijn werk relevanter en sterker gemaakt en mij als professional vooruit geholpen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb