Ontwikkeling - Kritisch oog

In dit voorbeeld laat ik zien hoe ik me ontwikkeld heb in kritisch denken bij het controleren van communicatie-uitingen. Waar ik in het begin snel tevreden was met het resultaat van content of visuals, ben ik gedurende mijn stage zorgvuldiger geworden in de laatste controle voordat iets live gaat. Dat gold voor zowel LinkedIn-posts als voor materiaal vanuit het designteam. Deze groei hielp mij om niet alleen fouten te voorkomen, maar ook om mijn verantwoordelijkheidsgevoel als marketeer te versterken.

Wat heb ik gedaan?

Tijdens mijn stage bij YoungCapital kreeg ik regelmatig de taak om LinkedIn-posts en visuals te schrijven of te controleren voordat ze werden gepubliceerd. In het begin was ik snel geneigd om teksten of beelden goed te keuren zodra ze "wel oké" voelden. Hierdoor ontstonden kleine onvolkomenheden in tone of voice, opmaak of boodschap.

Op een gegeven moment merkte ik dat een B2B-caption die ik had geschreven nét iets te informeel overkwam. Ik heb toen bewust besloten om het bericht te herschrijven, heb de tone of voice vergeleken met eerdere posts, en collega’s gevraagd om feedback. Het resultaat was een sterkere post die beter bij het merk paste.

Ook bij visuals die vanuit het designteam terugkwamen, begon ik meer op details te letten: kloppen de kleuren? Sluit de headline aan op de boodschap? Zijn er geen typo’s? Dit werd een vast onderdeel van mijn werkwijze.

Maar niet alles ging in 1x goed. Zo heb ik een foutje gemaakt bij LinkedIn. Maar daar wil ik hier niet bij stilstaan omdat ik daar nog een gehele reflectie over heb!

Bewijslast

Reflectie

In het begin vond ik het vooral belangrijk om snel te leveren. Als iets goed genoeg voelde, dan was het wat mij betreft klaar om te posten of door te sturen. Maar deze houding leidde er soms toe dat ik kleine fouten over het hoofd zag of dat de kwaliteit niet helemaal op het niveau van YoungCapital lag.

Door een paar momenten waarop dingen nét niet goed overkwamen of extra correcties nodig waren, ging ik bewuster kijken naar wat ik verstuurde. Ik begon mijn teksten hardop te lezen, liet ze even liggen, en keek er dan met ‘frisse ogen’ opnieuw naar. Ook bij visuals gaf ik vaker gerichte feedback terug aan de designers iets wat ik eerst spannend vond.

Ik merkte dat ik kritischer werd op mezelf én op het werk van anderen, en dat ik daardoor met meer zelfvertrouwen feedback gaf en betere output leverde.

Feedback

Deze heb ik mondeling gekregen van Daphne die in week 5 aangaf dat ik een stuk scherper was dan voorheen. Goed te horen!

Koppeling met Covey

Eigenschap 1 – Wees proactief
In plaats van content of visuals klakkeloos goed te keuren, koos ik er bewust voor om extra kritisch te kijken en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de kwaliteit. Waar ik eerst afwachtend was (“het is toch goed zo?”), ben ik proactief geworden in het controleren, herschrijven en het geven van gerichte feedback. Ik stuurde niet alleen door, maar voelde me écht eigenaar van wat ik namens het merk publiceerde. Deze eigenschap hielp mij om meer grip te krijgen op mijn werk én om de merkuitstraling van YoungCapital te bewaken.

Blik op de toekomst

Ik wil deze aanpak vasthouden in mijn verdere loopbaan. Juist als het druk is, is het belangrijk om even pas op de plaats te maken en na te denken over wat je aan het doen bent. Ik wil ook vaker collega’s om een laatste blik vragen, omdat ik heb gemerkt hoe waardevol feedback is voor het aanscherpen van je werk.

Conclusie

Deze situatie heeft mij geleerd dat kritisch denken niet alleen gaat over strategie en analyse, maar juist ook over de details in de uitvoering. Door rustiger te kijken naar wat ik maakte of controleerde, en niet bang te zijn om het opnieuw te doen of feedback te vragen, werd de kwaliteit van mijn werk beter.

Waar ik eerst vooral snel wilde zijn, ben ik nu meer gericht op zorgvuldigheid en effectiviteit. Deze professionele houding zorgt ervoor dat ik niet alleen betere content lever, maar ook betrouwbaarder ben als collega. Het is een vaardigheid die ik elke week weer nodig had, en die ik blijvend wil inzetten in mijn werk als marketeer.

Maak jouw eigen website met JouwWeb